SIMULARE. SIMULACRU.

Saptamana aceasta a avut loc simularea pentru Evaluarea Nationala 2018, pe 5 martie proba la limba si literatura romana si pe 6 proba la matematica. Nu vreau sa comentez subiectele alese de specialistii de la Centrul National de Evaluare si Examinare si nici rezultatele obtinute de aproape absolventii claselor a VIII-a, cu toate ca aceste rezultate sunt, dupa parerea mea, aproape catastrofale: doar 33% dintre copii au obtinut medie mai mare de 5 la matematica, pentru cei cu cunostinte asemanatoare cu ale elevilor despre care vorbesc eu insemnand ca 2 copii din 3 nu au reusit sa ia nota 5 la matematica. La romana nu se sta atat de prost dar nici foarte bine, la aceasta proba 2 copii din 3 au reusit o nota mai mare de 5.

Ce voiam sa spun este ca, dupa 4 ani de prefacut ca invata din partea elevilor, de prefacut ca se implica din partea profesorilor, mai ales a celor de la tara, si dupa 4 ani de simulat ca ii intereseaza din partea parintilor, rezultatele la aceasta simulare sunt normale. Ar trebui sa fim tara cu cele mai bune rezultate la simulare pentru ca, mai ales in sistemul de invatamnat, toti simuleaza ca lucrurile sunt ok, deci exista expertiza. De doua ori pe an, cand se afiseaza rezultatele celor de clasa a VIII-a si celor de clasa aXII-a, cei din minister simuleaza ingrijorarea si simuleaza ca vor incerca sa schimbe ceva din sistemul pe care il conduc. Elevii simuleaza deznadejde, parintii simuleaza suparare, una peste alta, toti ne prefacem ca ne intereseaza. Problema este ca timpul trece, el e singurul care nu stie si nu poate sa simuleze, si ne vom trezi cu inca o generatie de absolventi de gimnaziu si de liceu care nu stiu incotro sa o ia, care sunt analfabeti functionali si care, fara vreo solutie viabila in ceea ce priveste viitorul, vor incerca sa caute vinovati.

Au ramas celebre cuvintele “Mircea, fa-te ca lucrezi” adresate lui Mircea Dinescu de catre Ion Caramitru in zilele revolutiei din 1989. Nu numai ca Mircea s-a facut ca lucreaza, dar a devenit un model pentru intreaga societate din 89 incoace, mai ales in sistemul bugetar. In sistemul de invatamant aceasta sintagma este mult mai adevarata, fiecare ministru incercand sa inventeze sau sa reinventeze o noua reforma a invatamantului. Este adevarata si pe la transporturi si la sanatate si la fonduri europene, cam peste tot.

Ca o concluzie, pot spune ca rezultatele la simulare sunt slabe in fiecare an, dar in practica suntem camionii Europei.